Sigyn palaa Aurajoelle 20.5.

Kaksi vuotta kestänyt museolaivan kunnostushanke etenee seuraavaan vaiheeseen, kun alus hinataan Ruissalon telakalta takaisin tutulle laituripaikalle Varvintorin edustalle. Mastojen nousua joudutaan vielä odottamaan jonkin aikaa.

Alfons Håkansin hinaajat saattelevat Sigynin takaisin laituriinsa keskiviikkona 20. toukokuuta puoliltapäivin. Lähtöä Ruissalon telakalta valmistellaan noin kello 10 alkaen ja arvioitu saapuminen Varvintorille noin kello 12. Laivan saapumisen seuraamiselle paras paikka on Varvintori, joka myös mahdollistaa hyvin ihmisten turvavälit.

Toukokuussa 2018 alkaneen kunnostuksen eri työvaiheissa on ollut mukana 4–6 veneenrakennuksen/laivanrakennuksen ammattilaista ja sama määrä työharjoittelijoita. Kunnostustyön pääyhteistyökumppani on ollut Alfons Håkans/Ruissalon telakka ja muita yhteistyökumppaneita muun muassa Turun Ammattiopistosäätiön (TAO) veneenrakentajaosasto, Nuorten Työtuki ry, Mobimar Oy, Fiskars Oyj, Oy FCR-Finland Ltd sekä Merikeskus Forum Marinum.

Puumateriaali takilaan, kaariin ja kylkilankkuihin (125–150-vuotiaita mäntyjä ja lehtikuusia) on hankittu Lammin Evolta yhteistyössä Metsähallituksen ja Hämeen ammatti-instituutin Evon metsäopiston kanssa. Fiskarsin ruukilta on saatu lahjoituksena mastojen alaosat. Ruissalon telakalle tuodut tukit on sahattu ja kuivattu Sigynin väen toimesta. Laivan kylkien kaikki koristeet on maalattu ja peräosan kylkikoristeet on uusittu.

Sigynin hyvän tulevaisuuden takaamiseksi aluksen runko on päätetty pitää jatkossa kuivana eli irti Aurajoen vedestä omassa uivassa telakassaan. Tämän vuoksi aluksen tuentaa on lisätty. Alusta ympäröivä Loke-telakka on tarkastettu sukeltamalla ja kunnostus suoritettu uusimalla sen kylkien pintakäsittely ja kylkien sinkit.

Takilan kaikki mastot ja puomit uusitaan ja vaijerit sekä köydet kunnostetaan kevääseen 2021 mennessä. Samanaikaisesti suunnitellaan Sigynin uusi talvikatos. Yleisölle Sigyn avautuu koko komeudessaan kesäksi 2021. Laivan historiaa aiotaan esittää entistä monipuolisemmin toteuttamalla puulaivan olosuhteet kestävä näyttely kokonaisuutta elävöittämään.

Tehtyä kunnostustyötä on myös dokumentoitu tunnollisesti, ja kertynyt aineisto tullaan koostamaan digitaaliseksi julkaisuksi. Kunnostustyön vastaavana puosuna toimi ensimmäisen vuoden Anssi Lehtonen ja sen jälkeen Jarmo Isosomppi. Laivapuuseppinä ovat toimineet Tommi Lavonen ja Marko Nikula, projektipäällikkönä Tapio Santala ja korjaustyöryhmän puheenjohtajana Museoalus Sigynin säätiön asiamies Tapio Maijala.

Sigynin omistaja ja kunnostustyön toteuttaja on Museoalus Sigynin säätiö. Rahoituksen päävastuussa ovat olleet Turun kaupunki ja Stiftelsen för Åbo Akademi sr – Åbo Akademin säätiö.

Teksti Aamuset-kaupunkilehti, kuva Forum Marinum