S/S Lokki. Upea vieras Auran rannalla.

mde

Lokin entisöinti on arvokas kultuurihistoriallinen teko.

Nyt taas kansi kiiltää ja visseli viheltää iloisesti.

– Lokille kuuluu hyvää. Tässä on näperrelty vuosia … eli Lokille on tehty täydellinen remontti. Pyrimme entisöimään laivan prikulleen alkuperäiseen kuntoonsa. Aika hieno siitä tuli, naurahtaa matkustaja-alus S/S Lokin omistaja Petri Korpivaara.

S/S Lokin kunnostus ja pieteetillinen entisöinti on kulttuuriteko, josta saavat iloita kaikki kauniista, historiallisista laivoista pitävät. Heinäkuussa S/S Lokki vieraili viikonlopun ajan Aurajoen rannalla.

Maineikkaaseen höyrylaivastoon, Saimaan valkokylkiin lukeutuva S/S Lokki elää täysin uutta elämää nykyisessä kotikaupungissaan Helsingissä. Korpivaaran mukaan laivan kölirautaa ei ole vaihdettu, mutta käytännössä kaikki muu on uutta.

Uponnut Lokki

Lokki upposi Savonlinnassa Laitaatsillan telakalla järven pohjaan vuonna 1997 ja nostettiin maalle vasta vuonna 2005.

Vuonna 2007 kovia kokeneelle alukselle löytyi uusi, remonttihaasteen ottamisesta innostunut omistaja.

Ensin remontoitiin laivan runko ja kone Billnäsin telakalla, ja sitten jatkettiin muuta remonttia aluksen kotisatamassa Helsingin Hietalahdessa.

S/S Lokki on rakennettu vuonna 1913 Ahlströmin telakalla Varkaudessa. Sillä ajettiin vuoteen 1971 saakka linjaliikennettä Kuopiossa, ja sen jälkeen tilausristeilyjä.

dav
Ruorissa yksi entisöintityön päätekijöistä Petri Korpivaara.
sdr
Laatutyötä ja hienoja yksityskohtia.
dav
Lokin kyydissä ajatukset siirtyvät vuosikymmenten taa.
dav
Höyrykattila, johon mahtuu 5 000 litraa vettä. Huomaa polttopuut.
sdr
Höyrykoneen tekniikkaa.
IMG_4988
Matka jatkuu. Kiitos käynnistä!

S/S Lokki on vuonna 1913 rakennettu suomalainen sisävesihöyrylaiva. Laiva toimi ammattiliikenteessä matkustaja-aluksena vuoteen 1971 asti. Samana vuonna laiva muutettiin halkokäyttöisestä öljykäyttöiseksi. Laiva upposi Laitaatsillan telakalla vuonna 1997, eikä se ole sen jälkeen ollut liikenteessä.

Laiva nostettiin maalle loppuvuodesta 2005, ja sitä kunnostaa sen nykyinen omistaja. Laivasta on purettu kaikki puurakenteet ja seinät. Aluksen runko, höyrykone ja kattila on huollettu Billnäsissä, ja ne lienevät valmistueet vuonna 2010. Kansirakenteita on rakennettu sitä odottaessa. Laiva on nyt palautettu halkolämmitteiseksi.

 

 

 

 

 

 

Tekniset tiedot:

Rakennuspaikka: Ahlström telakka, Varkaus
Rakennusvuosi: 1913
Pituus: 23,07 m
Leveys: 6,10 m
Syväys: 1,80 m
Vetoisuus: 99,09 brt
Koneen tyyppi: Compound-höyrykone
Koneen teho: 129 ihv
Nopeus: 9,5 solmua
Kattila: 10 kp, 53 m²
Polttoaine: puu

Kotisatama: Helsinki, Aluksen runko on ollut Hietalahden laiturissa Helsingissä. Rungon ja koneen kunnostus tehtiin Billnäsissä.
Matkustajia: 150
Varusteet: 12+8 makuupaikkaa, 2 salonkia, ruokasali